Dag 18: Wells Gray NP

Dag 18 (15 Juni 2012) Clearwater – Clearwater 136 km.

We waren weer vroeg wakker, wilde we ook vandaag want het zou mooi weer worden. Na uitgebreid te hebben gedoucht en ontbeten gingen we om 8:30 uur op pad, vandaag doe we Wells Gray provincial park. We besluiten eerst helemaal tot aan het eind te rijden, wat een weg eerst nog asfalt met al veel kuilen maar wat daarna kwam sloeg alles. Echt alles rammelde in de camper het is nog een wonder dat het service heel is gebleven. Al met al doe je er ruim een uur over om Clearwater Lake te bereiken, het is wel de moeite. Na even rond te hebben gewandeld gaan we de weg weer terug, om dan nu overal te stoppen waar wat te zien is. En hier komt beer 16 de weg ovenrenner, helaas geen foto kunnen maken hij/zij was ons te snel af. De bossen zijn hier zo dicht dat we hem/haar ook niet meer terugzagen.

Bij Bailey’s Chute is een uitkijkpunt over een kolk in het water, hier wilde we ook de West Lake Loop gaan lopen zou een wandeling zijn van 2 uur. Na een uur onderweg te zijn, kunnen we genieten van Marcus falls niet groot maar wel krachtig en mooi. Als we hier weglopen komen we dus weer door gigantische modderpoelen. Mensen die voor ons liepen kwamen ook alweer terug, en wij besluiten om ook maar om te keren. Vandaag geen zin in natte en smerige voeten, we hadden voor nu al even genoeg moois gezien. We rijden verder naar, Alice Lake ook hier gingen we weer een wandeling doen. Route liep mooi om een meer, met pittige stijgingen en dalingen. We komen 2x mensen tegen dus het leek goed te gaan. Onderweg veel uitwerpselen van een dier, dus er zit wel wild, besluit toch maar weer mijn berenbel aan de tas te hangen. Na 5 kwartier gelopen te hebben, komen we op een punt die aanwees dat we in de richting moesten lopen waar we vandaag kwamen. Uhh hoe kan dat nou? Handig he als je dan een gps in de auto laat liggen. We besluiten om maar dezelfde weg terug te gaan. Als wild zien we 1 eekhoorntje, er zitten zoveel vogels zo mooi te fluiten maar er komt er geen 1 in beeld. Bij de camper zagen we op het info bord dat we toch goed hadden gelopen en eigenlijk gewoon rechts hadden moeten gaan. Maar omdat daar geen pijlen zaten hadden we dat risico niet genomen.Genoeg gewandeld voorlopig we gaan nu de watervallen bekijken, dat is een must als je in de buurt bent.

Als eerste kwamen we bij de Helmcken Falls, hier perst zich het water met gigantisch geweld door een rotswand om daarna 141 meter naar beneden te storten in een groot uitgesleten kom. Echt geweldig om te zien, als we daar even hebben rondgewandeld gaan we verder.

Dawson Falls, deze waterval is niet hoog, maar wel 90 mtr breed. Word ook wel little niagra genoemd, er is hier een korte wandelroute die je naar de rand van de waterval brengt. Het water komt met zoveel geweld langs denderen dat je de grond gewoon voelt trillen.

Nr 3 op de foto was geen eigenlijk geen waterval dat was de thirt canyon, maar wel mooi om te zien. En alleen bij de thirt canyon hadden ze een uitzicht punt bij first canyon en second niet.

Als laatste zagen wij de Spahat Falls in de Spahat Creek. Het water stort zich hier ruim 70 meter naar beneden vanuit een steile rotswand. Het was duidelijk te zien hoe het water zich in vele jaren als een scherp mes door de rotswand heen gesneden heeft. Vanaf het uitzichtpunt zijn we nog tot boven de waterval gewandeld. Hier was de waterval zelf niet meer te zien, maar keken we tussen de enorme rotswanden door, terwijl helemaal beneden de Spahat Creek zijn loop vervolgde.

Rond 16:30 uur komen we weer op de camping aan, moe, versleten maar voldaan genieten we nog even van de zon. We maken ons een uitsmijter na zo’n dag geen zin om te koken. Er is nog iemand die het zwembad induikt, maar wij gaan lekker met de voetjes omhoog. Nagenietend van een mooie zonnige dag.

Gereden: 136 km. Camping: Clearwater Valley Resort and KOA Clearwater BC V0E 1N0, Canada