Dag 19 Clearwater – Lillooet

Dag 19 : (16 juni 2012) Clearwater – lillooet 345 km.

He bah bij het opstaan weer regen, vandaag hebben we dan wel niet echt wat op het programma staan maar is toch niet fijn opstaan. We hoeven vandaag alleen maar de kilometers te maken om in Lillooet te komen, we gaan niet via Kamsloop maar via Clinton. Eerste stuk is nog erg bewolk maar het word al snel droog, de 24 die we rijden komt via enorme stijgingen langs mooie bergmeren. Door de bewolking komen de foto’s niet echt tot hun recht maar het is echt genieten, deze weg word ook wel de fishing highway genoemd. Op de meeste meren zie je dan ook wel bootjes liggen met vissers. Als we even van het uitzicht genoten hebben en weer onderweg zijn, rij niet hard denk 60 want we hadden al een paar herten voorbij gereden. Zeg ik ineens wat staat daar dan? Duh ben er net voorbij dahm een MOOSE hup camper in de achteruit moose weg. Uhm even wachten misschien zien we heb nog en ja deze jonge heer kwam nog 1x stiekem om de struiken heenkijken om vervolgens te verdwijnen. Maar we hebben hem dan toch deze vakantie nog gezien en op de foto, in een gebied waar we hem niet meer verwachte. En de zon die niet voorspeld was voor vandaag ging ook nog eens lekker schijnen dus wat wil je nog meer.

Nu we zo dicht bij 100 miles house langskomen gaan we natuurlijk even kijken, nou weinig oudheid meer te bekennen daarzo. We maken even een foto en zien dan ineens mooie vogels, dan is de rest niet zo belangrijk voor mij en ik duik de bosjes in. Eindelijk weer eens een paar vogeltjes op de foto, is weer wat anders dan dat grote wild.

We gaan weer op pad, in Clinton zegt tomtom rechts af (kelly lake road) hij zegt nog 100 km en verkeersborden zeggen rechtdoor en nog 137 km. Had misschien een lampje moeten gaan branden maar deed het niet bij mij. Was een schitterende route, hertje langs het spoor, weer een mooi meer waar we helemaal langs op reden. Zonnetje erbij was helemaal genieten, totdat we het meer voorbij zijn en een scherpe draai naar links maken. Oeps bult op en gravel, het fordje bromt maar klimt er driftig tegen op. Als ik me na een paar km had om kunnen draaien had ik het gedaan maar de camper paste amper zelf op deze weg, en de bochten daar zei je U tegen. Met stijging van 10% tot 12% werd ma steeds stiller, en ik dacht alleen maar ik hoop dat we niks tegenkomen en bleef het gas erop houden. Volgens tomtom moesten we na 17 km rechtsaf, waar gaat dit heen? Pff na zo’n 8 km eindelijk een stukje vlakker we kwamen volgens een bord nu op prive terrein maar de weg was toegankelijk. Oke wat dat ook betekende, het uitzicht wat we hier hadden was echt schitterend. We denken dat weinig toeristen dat gezien hebben, heel vaak gestopt voor vogeltjes maar ze waren ons vaak te snel af. We zagen nu eindelijk die blauwe heel goed maar zoals op de foto te zien is zit deze geen sec stil. Oeps in de verte komt er een auto met caravan, we zijn dus niet alleen, maar hoe passeren we elkaar? Op het randje rijden en spiegels inklappen, meneer stopt even om ons te vertellen dat er iets verder op, een beer in het weiland zat. Ik vraag hem of hij werkelijk met deze combinatie de weg wil rijden, dat het bijna geen doen is de kant waar wij vandaan kwamen. Volgens hem krijgen we ook weer steile afdalingen met scherpe bochten en hij gaat het proberen. Ok we hebben hem gewaarschuwd, en we rijden verder. We komen nu dan ook langs de boerderij waar de prive grond van was, we hebben het hier wel over een lengte van minstens 10 km en nog meer denk ik. En ja daar zien we dan Beer 17, helaas een beetje ver weg maar we hebben hem gezien. Nu konden we aan onze afdaling beginnen 6 km lang gravel en bochten waar de camper net omheen kon draaien, en dan geen vangrail ofzo dus we waren blij dat we beneden waren.

Pff was even zweten en ik denk dat we er al met al 2 uur over hebben gedaan maar zeker niet hadden willen missen. We rijden de 99 af deze rijd door de Marble Canyon park, echt een schitterende route met vele uitzichten. Rond 18:00 uur komen we op de camping aan, ondanks dat we dachten dat we vandaag slecht weer zouden hebben en gewoon de kilometers moesten rijden. Hebben we meer gezien dan we hadden mogen hopen, met het zonnetje erbij hadden wij weer een schitterende dag.